Leren ‘NEE’ zeggen helpt bij voorkoming van werkstress

Goed dat in deze week van de werkstress dit onderwerp opnieuw in de picture staat. En sowieso al de laatste maanden mede vanwege de overheidscampagne om werkstress te reduceren, bespreekbaar te maken en liefst te voorkomen. Dat is ook hard nodig want al jaren hangt een te groot percentage van het werkverzuim samen met stress / overbelasting in werk en privé.

Met dit blog draag ik graag een praktisch steentje bij aan voorkoming van stress, vanuit de invalshoek van het ‘NEE’ zeggen, omdat ik destijds als arboadviseur en nu als productiviteitscoach vaak tegenkom dat overbelaste medewerkers moeite hebben om ‘NEE’ te zeggen zowel in hun werk als privé. Daarachter kunnen dieperliggende verdrietige oorzaken schuilen en vaak is het ook een kwestie van gewoon niet weten hoe je ‘NEE’ zegt op een verzoek.

Hier wat praktische handvatten die kunnen helpen om makkelijker ‘NEE’ te zeggen, zowel in werk als privé.

Bedenk in elk geval dit:
Je hebt het recht om ‘NEE’ te zeggen!
Leeuw voor jezelf
Ben ‘poeslief’ maar een leeuw voor jezelf.

Vind je ‘NEE’ een vervelend woord, zeg het dan (dagelijks) een paar keer hardop. Ter
ondersteuning kun je ‘NEE’ op een post-it schrijven en die thuis gedurende een periode op je spiegel hangen om te oefenen.

Maak jouw ‘NEE’- lijst: dingen waartegen je in het vervolg ‘nee’ gaat zeggen. Begin met het gemakkelijkste punt op je lijst.

Anticipeer op verzoeken die je zou kunnen krijgen, zodat je je kunt voorbereiden.

Zet kleine oefenstappen: easy kwestie, easy persoon > moeilijker kwestie, moeilijker persoon.

Beloon jezelf met iets leuks als het je is gelukt om ‘NEE’ te zeggen.

Bedenk van tevoren wat je gaat zeggen.

Bereid je voor hoe je het gaat zeggen: vriendelijk, vastbesloten, beleefd, zakelijk. Begrip tonen voor de vrager helpt. Bijvoorbeeld:
– Bedankt dat je het vraagt, helaas……
– Ik begrijp je verzoek, helaas kan dat (nu) niet.
– Ik kan wel later……

Zeg meteen ‘nee’ en beargumenteer niet te uitvoerig waarom. Houd het kort en vriendelijk. Vind je eigen stijl. Oefen dit in de spiegel! Let daarbij op je non-verbale gedrag, ga bijvoorbeeld niet verontschuldigend lachen, neem een open lichaamshouding aan en adem rustig.

Verbreek het gesprek als je klaar bent met ‘nee’ zeggen: loop weg of sluit het telefoongesprek af. Of sluit het onderwerp af door over een ander onderwerp te beginnen.

Hou een dagboek bij en schrijf daarin op:
– wat je doet als je je niet assertief gedraagt.
– wat had je willen doen, wat heb je gedaan, wat dacht je, en wat voelde je?

Zeg ‘JAAA’ tegen jezelf!!

Je reactie via Facebook of Twitter waardeer ik.

Wil je een blogartikel geheel of gedeeltelijk gebruiken voor je eigen artikel, op het internet of in een tijdschrift, dan mag dat als je ook een werkende link opneemt naar www.geeftruimte.nl